lördag 27 mars 2010

Earth Hour

Jag förstår inte varför vissa av mina partikamrater känner sig nödgade att kritisera Earth Hour? Det är väl bara att låta bli att släcka ner om inte galoscherna passar. Själv tycker jag att det känns fantastiskt med en global manifestation. Det är en vänlig och välbehövlig påminnelse om att vi alla hör ihop och delar ett ansvar för den här planeten. Jag vet inte om Karin Granbom Ellison släcker ner eller inte, men jag vet att hon har ett starkt miljöengagemang och då talar jag inte bara om växthuseffekten. Mer handfast miljöarbete à la Karin. Mindre halleluja kärnkraft.

7 kommentarer:

  1. Helena,

    "En del försvarar Earth Hour genom att hävda att det inte gör någon skada. Det stämmer inte. En nyligen publicerad studie från University of Toronto, exempelvis, visar att människor har ett begränsat engagemang för miljön. Att delta i Earth Hour innebär därför att man gör det istället för någonting annat, något som kanske hade gjort en faktisk skillnad för vår planet."

    Vi behöver dels fokusera på det som faktiskt gör skillnad. Sedan behöver vi se över vad dessa "ofarliga" och symboliska manifestationer betyder. Det är inte elektriciteten som är skadlig, det är hur vi producerar den. Manifestationen lyckas inte ens signalera detta. Vi behöver klokare klimatengagemang och vi behöver verklighetsanknutna målsättningar.

    SvaraRadera
  2. Adam,
    Det där uppfattar jag som en falsk logisk länk. Att människor har ett begränsat engagemang för miljön följs inte med någon automatik av att det lilla man gör blir att delta i Earth Hour. Jag vill tvärtom påstå att människor med begränsat miljöengagemang skiter i Earth Hour också. De har ingen lust att ändra på något,eller offra något utan hoppas bara att ett till kärnkraftverk skall tillåta "business as usual". Jag upplever Earth Hour som en värmande och uppfordrande gemensam gest. Vi har deltagit varje år och även blivit litet miljövänligare varje år. Nu har vi bergvärme, solpaneler och en liten, bensinsnål bil som vi låter stå så ofta vi kan, vi tvättar vid lägre temperatur än förr, har slutat med sköljmedel och komposterar allt mer av vårt avfall i trädgården. Inte antingen eller, utan både och alltså. Tittar jag omkring mig i vårt villaområde är det de miljöengagerade grannarna som släcker, de med "begränsat miljöengagemang" som håller tänt.
    Finns det andra gemensamma manifestationer du vill ta bort? Internationella kvinnodagen, fyrverkerier på Nyårsafton, att flagga på svenska flaggans dag? Gemensamma manifestationer handlar om gemenskap. Känner man inte den gemenskapen ställer man sig utanför. I Valdemarsvik är det inte många som bryr sig om Earth Hour. Men här är det inte heller många som bryr sig om källsortering eller något som har med miljön att göra.

    SvaraRadera
  3. Helena,

    Det är inte den uppfattningen forskarna vid Torontos universitet har.

    Problemet är att de som faktiskt fokuserar på Earth Hour tror att det är en viktig signal eller verkningsfull aktion på något sätt, såväl symbolisk som verklig. Den är varken eller och med sin symbolik signalerar den dessutom helt fel. Helt fel i vad som är problemet.

    Men vi ska inte behöva leva på sparlåga för att värna miljön. Dessa mikroinsatser gör inget förutom att trygga vårat eget samvete. Det är inte energianvändning som sådan som är problemet utan vilka källor som finns. Om människor slösas oerhört med el och det kommer från sol, bergvärme, kärnkraft, vatten, våg eller vind så är det helt egalt i vilka mängder de gör det.

    Vi måste fokusera på viktiga och verkningsfulla insatser istället för att stilla våra samveten med symboliska gester som inte gör något annat än får oss att känna att vi gjort något. Absolut ska vi inte motverka sådant som är viktigt och enar människor kring verkliga problem och ordentliga lösningar. Earth hour är varken eller.

    SvaraRadera
  4. Adam, klimatförändringarna är bara ett symptom av många på hur vi misshushållar med den planet vi bor på. Utfiskning, utrotning av djurarter, förgiftning av vatten, luft och jord, listan kan göras lång. Och att vi själva långt ifrån är oskyldiga illustreras av att vi bor vid det hav där det finns flest döda havsbottnar. Genom att försöka kontrollera befolkningsexplosionen och leva mer i samklang med naturen kan vi vända den negativa trenden. Jag antar att det är vad du kallar att "leva på sparlåga". Jag kallar det att försöka undvika att leva på kommande generationers bekostnad. Vilka viktiga och verkningsfulla insatser gör du? Hur medveten är du om din miljöpåverkan?
    Orsaken till att jag går i polemik med dig om det här är att jag är ledsen över att mitt parti är ett sådant kostym och betongparti. Måste vi lämna öppet mål åt Miljöpartiet? Jag är också ledsen över att företrädare för vårt globaliseringsvänliga parti attackerar en global manifestation. Vad fyller Pride-paraden för funktion? Är det kanske så att vår tolerans också är begränsad och riskerar att inte räcka till när vi träffar en bög om vi har gått i paraden?

    SvaraRadera
  5. Det fortsätter med Obama som anti-israel...

    http://blogg.svansbo.se/2010/04/02/obama-den-forste-anti-israeliske-presidenten/

    Använder sig av Israel National News... Den religiösa sionismens medianätverk. Den extrema bosättarrörelsens språkrör som verkar från det ockuperade västbanken. Här hämtar tongivande folkpartist argument och underlag för debattinlägg...

    Ni sansade folkpartister torde se detta som en belastning...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Arutz_Sheva

    SvaraRadera
  6. Milla, det finns nog sådana som ser mig som en osansad folkpartist också, men tack. Här byter du verkligen samtalsämne. Men till ett som intresserar mig. Jag har bott i ISrael (Nahariya 80) i ett drygt år och i Kuwait i tre år (86, 89-90). Mellanösternkonflikten är naturligtvis något jag har funderat mycket över.
    Jag känner mig inte bekväm alls med det svenska förhållningssättet - att man måste bestämma vilka som är "dummingarna" och "snällingarna". Människor agerar utifrån sin situation, sina möjligheter och sitt kulturella sammanhang. Om palestinier och israeler bytte plats tror jag inte mycket skulle ändras. Skall vi hjälpa till att lösa den här konflikten behöver vi titta på båda sidors behov, rädslor och möjligheter. Och eftersom det här är en soppa vi i Europa bär skulden till har vi ett tungt moraliskt ansvar att hjälpa till att hitta en lösning. Det gör vi inte genom att ställa oss på varsin sida och heja på.
    När det gäller Obama och Mellanösternkonflikten är jag inte tillräckligt insatt för att tycka något annat än att USA kan göra mer nytta om de inte uppfattas som Israels hejaklack, när det gäller Eriks föregående inlägg om ensidig rapportering när det gäller attacker delar jag hans uppfattning.

    SvaraRadera
  7. Ser nog dig som en sansad folkpartist med koppling till verkligheten. Tycker dock en del andra folkpartibloggar börjat hålla väl oresonerande "extremistiskt" tonläge..

    Min reaktion när jag tittade på detta klipp var illamående

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/video-av-massaker-publicerad-pa-natet-1.1072665

    Men andra reagerade inte som jag...

    http://blogg.svansbo.se/2010/04/06/krigsbrott-eller-redigerat-videoklipp/

    SvaraRadera