torsdag 17 juni 2010

Könsbyte? Bara om du har skägg

I sin blogg beskriver Amanda Brihed en otäck sjukvårdsverklighet där många transsexuella aldrig ens blir utredda för att landstingen motar i porten. Tankarna går till trettiotalets rashygien, och säkert spelar fördomar och inskränkthet in, men min gissning är att huvudmotivet är pengar. Landstingen vill slippa betala för dyra behandlingar och operationer – ofta i andra landsting. Istället betalas priset av de transsexuella och då handlar det om utanförskap, olycka och självmord. Dessutom blir det minst lika höga samhällskostnader för psykvård och utebliven arbetsinsats när de som nekats utredning klappar ihop.
Vem tror att man ansöker om känsbyte på impuls eller nyck? Hur många av er har lekt med tanken? Jag skulle gissa på ingen som inte är transsexuell. Självklart handlar det om en livsnödvändighet för den som vill ta ett sådant steg. Självklart skall alla som ansöker bli utredda och få möjlighet till könsbyte. Och det utan att någon ens ställer frågor om längd, skäggväxt eller dylikt. Anlag för skägg och vilja att odla ett dylikt är nämligen ett av landstingens krav för att en transsexuell kvinna skall tilåtas byta kön.



Andra bloggar: Människorättsnätverket Svart Måndag, Cwejman, Westerholm, JensO, Svensk Myndighetskontroll,, Karin Långström Vinge, Mathias Sundin, Fredriks funderingar, Carina Boberg och Liberati. Lisa Olsson på Newsmill, Sören Juvas och Amanda Brihed på Newsmill. Amandas artikel på Aftonbladet och Göran Hägglunds replik på den.

Jag tar mig även friheten att citera en kommmentar som Anders B Westin skrev till min Newsmillartikel "Sluta hacka på mammorna".

"I alla tider har könens egenskaper varit normalfördelade och det har alltid funnits grabbgrabbar, pojkflickor,flickpojkar,flickflickor och dessutom homosexuella, bisexuella, androgenitala, transsexuella mm.Det ingår liksom i de grundläggande principerna för evolutionens variation och selektion.
Det som komplicerar det hela är att vi samtidigt inte är atomistiska agenter utan ett socialt flockdjur som skapar kollektiva stereotyper. Vi söker ständigt grupptillhörighet. Detta kräver anpassning och inordning i hierarkiska system. Annars blir vi alla lika ensamma som lejonhannen. Och det vill vi ju inte.
Även dessa egenskaper är evolutionärt skapade.
Evolutionen skiter i att egenskaper konkurrerar med varandra.
Därav alla mänskliga konflikter."

Tack än en gång för din redogörelse för människans natur och människans villkor, Anders.

Här är länken till ett underbart Vetandets värld om könens uppkomst som Anders gav i en annan av sina kommentarer.

6 kommentarer:

  1. Ursäkta men jag tar gärna lejonhannens roll. Ensam, med hårig man och dukat bord så kan ingen man tacka nej till rollernas roll. Tyvärr får man bara para sig en gång om året.

    SvaraRadera
  2. Kul att du lyssnade på klippet. Jag tycker det är underbart. Jag blev särsilt tagen av plattmaskarnas och spindlarnas hårda och korta liv.

    Det verkar som om du är litet stukad av livet och kvinnorna. Jag delar med mig av Churchills ord som jag har gjort till mitt eget motto:
    "Success is the ability to go from failure to failure with no loss of enthusiasm".

    Man måste kunna misslyckas om man ska kunna lyckas. Så borsta av dig och upp i ringen igen.

    SvaraRadera
  3. En kyss utan mustasch är som en soppa utan salt

    Mexikanskt ordspråk

    SvaraRadera
  4. Tack Kristian! Soppa utan salt är ju faktiskt inget vidare. Frida Kahlo hade faktiskt en mycket mer imponerande mustasch än vad jag kan skryta med.

    SvaraRadera
  5. Håller med dig Kristian men jag hoppas att det jag som står för mustaschen. Egentligen undrar jag hur fan kvinnor kan falla för nått så förbannat fult som en man. Men det är kanske de har börjat komma på...

    SvaraRadera
  6. Anonym, vet inte vad du pratar om. Män är vackra.

    SvaraRadera