fredag 8 april 2016

Tre betyg på samma uppgift … so what?

Tre högstadieelever vid Häggviksskolan använde samma inlämningsuppgift i syfte att kontrollera hur likvärdig bedömningen är. Sedan det visade sig att bedömningen inte var identisk har sociala och andra medier fyllts av indignerat upprörda kommentarer. Katastrof, säger gymnasieministern, allvarligt säger chefen för nationella prov, sjukt, flummigt, skrämmande, förbluffande kan man läsa på FB. Stämmor har darrat, ögon har tårats, de rättfärdiga har förfasats. ... Över vad då?

Vi har betygsinflation och godtycklig bedömning i Sverige. Det har vi vetat ungefär sedan millennieskiftet. Skolverket har kallat betygen ett lotteri. Skolinspektionen har slagit larm om att samma uppsats kan få betyg mellan F och A. Vi är medvetna om att betygen stiger som heliumballonger. Vi är medvetna om att det sker samtidigt som kunskaper och färdigheter sjunker som gråstenar. Har allt det här gett upphov till ramaskri? Upprördhet? Ilska? Svar: nej.  Probleminventering, centralrättning, nytt antagningssystem till högskolan, påföljder där uppenbara fel begåtts? Svar: ett lika rungande nej.  Men när tre elever konspirerar för att bevisa det vi alla redan vet och får ett resultat på en inlämningsuppgift som innan betygsreformen skulle ha inneburit samma betyg för alla tre - dvs när de inte riktigt lyckas i sitt uppsåt – ja då blir det ett herrans liv.

Men snälla nån, för det första är inlämningsuppgifter inte prov. För det andra finns det ett helt annat godtycke när det gäller att bedöma uppsatser och muntliga framträdanden i det egna språket än när det gäller de flesta övriga kunskaper och färdigheter skolan prövar. Att det svajar mellan närliggande betyg är inget att himla med ögonen över.  Att bedöma längre texter är alltid i viss mån subjektivt. Hur stor fokus ska läggas vid språklig korrekthet? Vid att varje instruktion följts korrekt? Vid skickligt berättande? Vid struktur och organisation? Vid analys och reflektion? Vi har tre stora betyg med kriterier: A, C och E. Om bedömningen av samma uppsats svajar mellan C och mellanbetygen D och B är det på inget sätt anmärkningsvärt. Att samma lärare bedömer en uppgift som D – ”nästan C” eller som C är inte heller anmärkningsvärt. En tanke jag fick var också – undrar hur eleverna presterar i övrigt? För oss lärare gäller det att undvika uppslitande betygsdiskussioner. I bästa fall med eleven, i värsta fall med rektor. I dessa tider av kundperspektiv kan man resonera som så att det är klokt att ge en elev som i övrigt ligger på D, D så man kan lämna in ett entydigt och odiskutabelt underlag vid tjafs. Inte bra och inte rätt, men förståeligt. Och mer systemfel än lärarfel.

Det förtjänar även att nämnas att vi lärare lägger olika krut på olika rättningshögar. Sådant man skriver hemma är till nytta i inlärningssyfte och till hjälp vid formativ bedömning. Somliga väljer att inte använda betyg här utan nöjer sig med formativa kommentarer. Det finns undersökningar som stödjer den modellen. Men man kan också använda betygssiffror på material som inte ingår i betygsunderlag i formativt syfte. Det förutsätter att eleverna vet vad som krävs för följande betygssteg, att de instrueras och lär sig att använda siffrorna som vägskyltar avsedda att hjälpa dem till rätt destination.
En elev som siktar mot A i svenska är helt enkelt hjälpt av att få veta både avstånd och rutt till målet. Jag skriver en formativ kommentar där jag anger utveckling i jämförelse med tidigare uppsatser och sätter betyg. För mig själv håller jag reda på klassens utveckling antingen genom effektstorleksmätning eller genom att använda +, -, 0 för att hålla reda på vilka elever som utvecklats mot nästa betygssteg, vilka som stampar och vilka som går bakåt.

 Det finns en annan effekt av betyg på läxförhör och annat som inte har någon bäring på betygen. Elever som upplever att de har ett F eller E stämplat i pannan kan med en tämligen måttlig arbetsinsats få smaka på hur det känns att se ett A och en stor smiley på något de får tillbaka. Sådant kan ge mersmak. Sådant kan leda till arbetsvilja. Sådant kan leda till att stämpeln i pannan försvinner.

Jag får ibland mothugg av kollegor. Inte ska du använda mellanbetygen på enskilda uppgifter! Inte får man använda betyg på läxförhör! Jag skulle önska mig att vi lärare var mer försiktiga med att recensera varandra och bättre på att stötta och live and let live. Det går att lyckas på en mängd olika sätt i det här yrket. Det viktiga är att vi följer styrdokumenten, tar vårt myndighetsuppdrag på allvar, utvärderar, prövar och inte nöjer oss innan varje elev är med på tåget. Min metod fungerar väl för mig. Jag får helt enkelt mina elever att jobba och att sikta högre på så vis. Därmed inte sagt att den är för alla.

… Inför slutbetyg då? En betygsgrundande uppsats eller uppgift skriver man i klassrummet utan hjälpmedel. Det åligger oss att noga se till att det inte går att fuska. Inte en mobil ska vara på eller i en ficka, inga ögon ska kunna vandra över till grannens svar. Här är inte fokus på att hitta förbättringsområden och på att se vad eleverna faktiskt har åtgärdat sedan föregående bedömningstillfälle. Här handlar det om att bedöma så rättssäkert och skickligt som möjligt. Här sker bedömningen strikt efter kunskapskrav och bedömningsanvisningarna till de nationella proven. Här ägnar man sig dessutom på de flesta skolor åt sambedömning eller dubbelbedömning. Något som ställer till med problem är att det finns lärare som helt enkelt inte skriver särskilt korrekt eller väl själva. Med vana, flit och ansvarskänsla blir de flesta av oss skickliga bedömare med tiden. Den som har bristande ämneskunskaper kan aldrig komma dit. Men vems är skulden när det är så? Antingen någon lärarhögskolas eller rektors – beroende på om det handlar om en behörig lärare eller en kvackare.


… Vi pratar en hel del om elevsyn, och det är bra. Det är en viktig sak att fundera över och diskutera. Men borde vi inte också prata lärarsyn? Vad är det för lärarsyn vi ser hos de här eleverna, hos media, hos rektorn, hos alla som beskärmar sig? Över viss svajighet i bedömningen av en sketen inlämningsuppgift? 

Jag befarar att jag har två kollegor som mår dåligt just nu. Kanske ännu fler. Det gör mig ont. Jag befarar att de läser en hel del av vad som skrivs i det utvidgade kollegiet just nu. Det gör mig också ont.  Önskar att vi var mer kollegiala än så här.


... Men som varje läsare av den här bloggen vet önskar jag mig också central bedömning av nationella prov, ämnesbetyg, ett nytt antagningssystem till högskolan, en studentexamen - dvs jag önskar mig att staten gör sitt jobb och SER TILL att elever får en likvärdig och rättssäker bedömning. Blir något av det resultatet av allt detta beskärmande kan något gott komma ur det här. De här två Häggvikslärarna förtjänar dock inte av något vad de har utsatts för. Hoppas de ingår i ett bra kollegium och har en klok rektor. 




Extra hej till eventuella gamla kollegor. Det är länge sedan jag gästspelade på Häggviksskolan, men man vet ju aldrig…

35 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

      1) Love Spells
      2) förlorad kärlek Spells
      3) skilsmässa Spells
      4) Förbindelse Spells
      5) Bindande Spell.
      6) Breakup Spells
      7) Bannlys en tidigare älskare
      8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
      genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Bra skrivet! Håller med helt och hållet. Ibland pratas det mer betyg än undervisning. Jag tycker det är mer intressant med vägen mot målet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina. :) Visst är det ett beklagligt faktum att betyg har fått en så överdriven plats och betydelse. Nästan lika beklagligt som att de är så opålitliga som de är.

      Radera
  3. Och som en kollega (här i samma kommun) sade i eftermiddags: hälsa när du träffar henne att det är inte konstigare än att läkare ger olika diagnoser. Och som du skriver MÅSTE det finnas et mått av subjektivitet. Betygssättning är som simhopp och konståkning där vissa bestämda moment ska genomföras och samtidigt bedömas efter hur "snyggt" momenten genomförs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sörpan, det är inte konstigt och egentligen är det inte heller beklagansvärt så länge elever uppmanas att reflektera över kvaliteter och färdigheter både i egna och andras texter. Jag kan dock tycka att vi skulle vinna på bedöma färre kriterier i NP - tråkigare ämnen, färre kriterier så skulle bedömningen svaja mindre och dagsform och hur väl ämnet "passar" påverka mindre. Typ som i finsk studentexamen där uppsatsrubrikerna inte sätter igång någons creative juices.

      Radera
  4. Spot on. Fler lärare borde ta bladet från munnen och säga Något Av Vikt, i stället för att twittra o blogga om mer eller mindre tramsiga nya påfund (läs flipped classroom, lärstilar och Gud vet allt).

    SvaraRadera
  5. :) Petter. Läge här att påpeka att jag har föreläst om lärstilar och har haft mycket nytta av lärstilsmodeller i min undervisning. De har hjälpt mig att se på vilket sätt elever behöver olika upplägg och på vilket sätt jag är begränsad i min undervisning av mina egna preferenser och av hur min hjärna fungerar.

    SvaraRadera
  6. Klokt och insiktsfullt! Flera sådana som du i debatten, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika. Jag blev glad över berömmet. :)

      Radera
  7. Tack. Det behövs mer nyans i debatten, inte mer moralpanik.

    SvaraRadera
  8. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Min mun är full av vittnesmål, min älskare lämnade huset i två månader till Sydafrika som turist, där hon menade en pojke och hon var förvirrad av pojken, min flickvän vägrar att komma hem igen, jag gråter dag och natt ser För vem som ska hjälpa mig, läste jag ett vittnesbörd om en kraftfull stavningskastare som heter Dr Oba och jag kontaktade stavningskastern för att hjälpa mig att få min älskare tillbaka till mig och han ber mig att inte oroa mig för att gudarna vi kämpar för mig. . Han berättade för mig om midnatt när all ande är vilande, kommer han att ställa en stavning för att återförena min älskare tillbaka till mig. Och han gjorde på mindre än 2 dagar kom min älskare tillbaka till mig och började gråta som jag borde för förlåta honom, jag är så glad för vad den här stavningen gjorde för mig. Kontakta dr Oba via (obaspellhome@gmail.com) eller whatsapp honom på +2348151943640

    SvaraRadera
  10. Jag tror aldrig på kärleksförklaringar tills jag träffade min vän som berättade för mig allt om DR.otutu som tog med sig sin ex-pojkvän, även när hon berättade att jag inte trodde henne eftersom jag trodde att hon också ville ha samma falska Stava hjul för att ta bort mina pengar. Trots att jag gav henne chansen att förklara allt hon måste berätta om DR.otutu, sa jag till henne att det finns många scammers som vill ta våra pengar och jag kommer aldrig att bli offer för dem, trots att min förlovade som antar gifta sig Jag lämnade mig om några månader från mig, jag väntar tålmodigt på en annan kille men jag älskade honom så mycket. Hon berättade för mig att denna DR inte är en falsk att han är riktig och han har hjälpt många människor att få tillbaka sina kära, då frågar jag henne hur fungerar denna stavning och vilka krav måste jag göra innan han kan Kasta kärlekstrollerna på mig? Hon berättade för mig att jag skulle maila honom på drotutuhealinghome@hotmail.com och jag borde berätta för honom vad jag vill ha. Jag mailade verkligen honom och berättade för honom att jag behöver min ex kille tillbaka jag sa till honom att det var min vän som riktade mig till honom, varför jag tvivlade på hans arbete? Han sa att hans arbete är 100% säkert och garanterar att ingen någonsin kommit till sitt tempel och också förblir densamma. Jag blev flabbergastad på sina ord säger han till mig och en tanke kom till mig att hur vet jag detta om alla saker vi diskuterade tidigare. Han sa innan han kan börja på min situation, att jag måste ha tro och lita på honom och lämna andra stavningskastare och vänta tålmodigt på egen hand att om jag kan säga gör allt detta kommer jag att få min älskare tillbaka i 72 timmar. Jag sa okej jag tror och lovar att arbeta med dig ensam, då gav han mig en blankett att fylla som jag gjorde och skicka den till honom med mina bilder också och även bilderna från min ex-älskare. Han svarade mig på 30 minuter senare och berättade för mig att hans gudar behöver några saker för att kasta stavningen på mig och mitt problem är väldigt lätt om jag kan erbjuda dessa saker. Då när jag frågar honom, hur kan jag få dessa saker och hur kan jag skicka det till honom för kasta av kärleksspellet, han berättade för mig att jag inte borde oroa mig för det, att det finns en säljare här i sitt eget land Det kan få saker för mig. Då frågar jag honom hur mycket kostar det att köpa alla dessa varor? Han berättade för mig vilken jag skickade till honom med fullt självförtroende. Efter en timme senare ringde han mig och sa till mig att mitt problem har lösts att jag ska vänta i 72 timmar att min kärlek kommer att fråga efter mig som jag gjorde enligt hans ord när Det var ca 6 pm de kommande tre dagarna min ex ringde mig om han är hemma att han vill se mig bråttom. Jag sa till honom hoppades allt är bra han sa ja då jag sa till honom att han kan komma, min ex kille kom tillbaka till mig och han bad om förlåtelse att han visste vad som kom över honom. Just nu är jag så glad för att jag har återställt min älskare tillbaka och vi planerar för vårt bröllop som kommer snart, jag ringde dr och tacka honom väldigt mycket och fråga honom vad jag ska göra för honom som en uppskattning, berättade han för mig Jag borde glömma och behålla mina pengar att han inte är efter pengar men att hjälpa människor som behöver hjälp där ute, allt han behöver mig att göra är att ge fler vittnesmål om honom så att människor där ute som behöver hjälp ska skicka honom också det som är Varför är jag idag för att ge mitt vittnesbörd. Må din god herre fortsätta att välsigna honom och ge honom längre livslöshet och visdom. DETTA ÄR DR E-postadressen (drotutuhealinghome@hotmail.com). Du kan också kontakta honom via hans whatsapp-nummer (+2349051417394)

    SvaraRadera
  11. Mitt namn är Hassan Angela ... Jag känner mig väldigt glad att dela mitt fantastiska och underbara vittnesbörd med alla på denna sida ..: Jag var gift för 4 år till min man och plötsligt kom en annan kvinna in på bilden som han började hata Jag och han var förolämpande. Men jag älskade honom fortfarande med hela mitt hjärta och ville ha honom till varje pris .... Han lämnade in för skilsmässa och hela mitt liv vred sig och jag visste inte vad jag skulle göra, han flyttade ut ur huset och övergav mig och Barnen ... min väldigt nära vän berättade för mig om att försöka andliga medel för att få min man tillbaka och introducerade mig till en stavningskastare så jag bestämde mig för att prova det. Även om jag inte trodde på alla dessa saker då när han gjorde speciella böner och stavning, efter 2 dagar kom min man tillbaka och bad att han hade insett sina misstag, jag kunde bara inte tro det, ändå är vi tillbaka tillsammans nu Och vi är glada om någon behöver hjälp, här är hans e-postadress Adodospelltemple@gmail.com Hans stavar är för ett bättre liv ELLER ring hans nummer +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera
  12. Mitt namn är Hassan Angela ... Jag känner mig väldigt glad att dela mitt fantastiska och underbara vittnesbörd med alla på denna sida ..: Jag var gift för 4 år till min man och plötsligt kom en annan kvinna in på bilden som han började hata Jag och han var förolämpande. Men jag älskade honom fortfarande med hela mitt hjärta och ville ha honom till varje pris .... Han lämnade in för skilsmässa och hela mitt liv vred sig och jag visste inte vad jag skulle göra, han flyttade ut ur huset och övergav mig och Barnen ... min väldigt nära vän berättade för mig om att försöka andliga medel för att få min man tillbaka och introducerade mig till en stavningskastare så jag bestämde mig för att prova det. Även om jag inte trodde på alla dessa saker då när han gjorde speciella böner och stavning, efter 2 dagar kom min man tillbaka och bad att han hade insett sina misstag, jag kunde bara inte tro det, ändå är vi tillbaka tillsammans nu Och vi är glada om någon behöver hjälp, här är hans e-postadress Adodospelltemple@gmail.com Hans stavar är för ett bättre liv ELLER ring hans nummer +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera
  13. Jag heter vernesa wilson, och jag baserar i USA ... Mitt liv är tillbaka !!! Efter 1 års brutet äktenskap lämnade min man mig med två barn. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick mig självmord, jag var emosionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare kallad Dr odudu som jag träffade online. På en trogen dag, när jag surfar på internet, kom jag över hela testimonier om denna speciella stavningsbana. Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern, botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och så vidare. Jag kommer också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Sonia, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar och i slutet av sitt vittnesbörd droppade hon Dr odudu e-postadress. Efter att ha läst alla dessa bestämde jag mig för att prova. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48 timmar kom min man tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi är ännu lyckligare än tidigare. Dr odudu är verkligen en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man ... Om du har ett problem och du letar efter en riktig och äkta Stava caster för att lösa alla dina problem för dig. Försök högt när som helst för att kontakta honom via e-post, han kan vara svaret på dina problem. Här är hans kontakt: odudumaraba@yahoo.com

    SvaraRadera
  14. MIRAKEL:

    Hej Alla, jag heter Susan Philips, är från Kanada. Jag vill dela min ära och vittnesbörd till er alla, jag har länge haft ont, min man lämnade mig alla för att jag inte kunde få ett barn för honom och fattigdom var runt omkring oss tills en vän riktade mig till en stavningskastare som hjälpt henne med sin egen graviditetsproblem, blev jag riktad till Dr Ogundele och han berättade att jag inte skulle oroa mig för att mina problem har lösts sedan jag kom till honom, han kastade en stava för mig och min man kom tillbaka ber om att jag accepterar honom tillbaka, inte riktigt långt efter det blev jag gravid och jag behöver förändring i min familj ekonomiskt, Dr Ogundele är som ingen annan stavningskastare han kastade pengar för mig och idag är jag och min familj ekonomiskt stabil och gör det bra, jag trodde på honom och idag är jag glad att låta er alla veta att den här stavningskanalen har kraft att förena familjer och makt att göra dig ekonomiskt ok. för att jag nu är nöjd med min man. Tack till DrOgundele för dem som behöver hans hjälp, kontakta honom på hans email: ogundeletempleofsolution@gmail.com eller hans telefonnummer: +27618920352

    SvaraRadera
  15. jag vill vittna om en stor stavningskrock som hjälper mig att få min man tillbaka med sin stavning, min man lämnade mig för sex månader sedan med våra barn och lovar att aldrig komma tillbaka och jag började se honom med en annan kvinna så mitt hjärta var trasigt och jag var deprimerad så jag var tvungen att hitta ett sätt att få honom tillbaka. jag gick online och letade efter en bra stavningskastare och jag såg olika inlägg och kommenterade den här stora Dr Adodo om hur han hjälper dem att återställa sitt förhållande så jag var nöjd med det jag såg så jag kontaktade honom så han lovar mig bra resultat och jag gjorde vad han ber mig göra sedan efter två dagar kom min man tillbaka och bad om förlåtelse, nu är vi tillsammans i en fred. Om du behöver hjälp i ditt förhållande kan du kontakta Dr Adodo på hans e-postadress Adodospelltemple@gmail.com du kan också nå honom på hans mobilnummer +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera
  16. Jag heter Lantigua Gloria från Sverige, jag vill vittna om Dr Adodos storheter om hur han hjälper mig att återställa mitt brutna äktenskap. min man lämnade mig efter 7 års äktenskap och han uppgav att han gick ut med en tjej som jobbar på samma kontor med honom, jag var så ont och bitter tills min vän presenterade mig för den här stora stavningskastaren som heter Dr Adodo och han lovar att hjälpa till med att ta med tillbaka min man. jag gjorde vad han krävde av mig och till min största överraskning kom min man tillbaka till mig efter två dagar att han kastade stavningen, så om du har några problem i ditt äktenskap, vänligen kontakta Dr Adodo idag för lösningar på hans e-postadress Adodospelltemple @ gmail. com eller ring hans mobilnummer på +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera
  17. Jag heter Melissa Vivian, jag är baserad i Norge. Mitt liv är tillbaka !!! Efter 2 års brutet äktenskap lämnade min man mig med två barn. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emotionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare som heter Dr ISIKOLO (isikolosolutionhome@gmail.com), som jag träffade online. På en trogen dag, när jag surfar på internet, kom jag över hela testamenten om denna speciella stavningsbana. Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern, botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och så vidare. Jag stöter också på ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Babro Poggats, hon testade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar och i slutet av sitt vittnesbörd droppade hon Dr ISIKOLOs e-postadress. Efter att ha läst alla dessa bestämde jag mig för att prova. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48 timmar kom min man tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi är ännu lyckligare än tidigare. Dr ISIKOLO, är verkligen en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man … Om du har problem och du letar efter en riktig och äkta stava caster för att lösa alla dina problem för dig. Prova High isikolosolutionhome@gmail.com när som helst, han kan vara svaret på dina problem. Här är hans kontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också ringa honom eller skriva honom här: +2348133261196.

    SvaraRadera
  18. Äntligen återställs min glädje av en stavningskastare som heter Dr ISIKOLO. Jag är maj OCTAVIA från Sverige. Jag vill att alla på den här webbplatsen eller forumet för att gå med mig tacka Dr ISIKOLO av (isikolosolutionhome@gmail.com) för vad han gjorde för mig och mina barn. Jag var gift med min man i 5 år och vi levde lyckligt tillsammans i år tills han reste till Brasilien för en affärsresa där han träffade den här prostituerade som förvirrade honom att hata mig och barnen och älska henne bara. när min man kom tillbaka från resan som han inte spelade är roll som min man och han blev en främling. Han reste till Brasilien varje månad. Jag var så förvirrad och jag letade efter ett sätt att få honom tillbaka. En trogen dag jag surfar på min dator såg jag ett vittnesbörd om denna voodoo präst Dr ISIKOLO. Vittnesbördet lyfte fram hans kraftfulla magi och det goda det kan göra. Enligt posten botar det cancer, hiv / aids, tar tillbaka din ex-lån och stolt pengar. Jag var överraskning och frågar mig själv "Hur kommer världen inte av den här voodoo prästen" men jag var desperat så jag gav det ett försök. Jag kontaktade honom genom de kontaktuppgifter jag såg på posten. (Isikolosolutionhome@gmail.com). Han svarade när jag kontaktade honom, jag förklarade för honom mitt lidande och han försäkrade mig om att jag kommer att hitta tröst med hjälp av hans kraftfulla magi. Jag gav honom framåt för att börja jobba och en vecka senare kom min man från Brasilien och kom ödmjukt till mig och bad om förlåtelse. Jag var mållös en stund innan jag gav honom en kyss. Den som är intresserad av att kontakta denna voodoo präst snälla, låt inte frukta eller tvivla stoppa dig. kontakta honom isikolosolutionhome@gmail.com eller whatsapp: +2348133261196

    SvaraRadera
  19. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller whatsapp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig lycklig i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera
  20. Jag heter Lynasia Moore från Las Vegas och jag vill göra ett vittnesbörd, jag började ha detta symtom och sedan gick jag till ett test och min doktor frågar mig att komma tillbaka efter en vecka så jag gick tillbaka bara för att få veta att jag " m HIV-positiv, jag var förödad men förut har jag redan kontaktat en stavningskastare som heter Dr Adodo och berättade för honom hela historien att om det kommer ut positivt, kommer jag att behöva hans hjälp för att hjälpa till att bota den med hans växtbaserade läkemedel så jag gick tillbaka till honom och berättade för honom att det visar sig positivt så jag gör saker tillgängliga för honom och då förbereder han mig en örtmedicin och skickar den till mig, jag mottog den och utnyttjar den enligt hans instruktioner så att han slutat dricka det då fråga mig att gå till ett annat hiv-test som förvånansvärt visar sig negativt och min läkare ber mig att komma tillbaka för ett slutligt test efter tre månader. Nu är jag så glad så allt tack vare Dr Adodo för hans hjälp så att du också kan kontakta honom på sin epostadress Adodospelltemple@gmail.com eller ring på +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera
  21. Mitt namn är Ryan Isabella. Från Sverige läste jag några vittnesmål om en kärleksförstärkare av DR Isikolo om hur han har hjälpt många människor att ta tillbaka sina ex-älskare inom 48 timmar. Med vänliga hälsningar tänkte jag bara om det var riktigt och om detta mannen kunde verkligen hjälpa till med att återvända min älskare som jag älskar så mycket. Jag bestämde mig för att kontakta honom eftersom jag älskar min pojkvän väldigt mycket och vi har varit ifrån varandra i ett par månader jag saknade honom verkligen så mycket, jag har försökt alla andra sätt att få honom tillbaka men kunde inte. Jag kontaktade: isikolosolutionhome@gmail.com och han berättade för mig att min ex kommer tillbaka till mig de närmaste 48 timmarna, befria DR Isikolo honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och öppnade ögonen för att visa hur mycket vi har delat ihop. Min ex är nu tillbaka till mig igen. Eftersom jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden och jag och min pojkvän lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var innan vår bryta upp. Allt tack till DR Isikolo för det alltför stora arbetet han har gjort för mig genom att hjälpa mig att komma tillbaka med min ex pojkvän. Jag skulle vilja släppa DR Isikolo-mailadressen och hoppas att du ser detta vittnesbörd och kontaktar honom om du har en älskare som du verkligen vill ha tillbaka så illa, hans mail: isikolosolutionhome@gmail.com eller ring eller whatsapp honom sin direkta linje +2348133261196

    SvaraRadera
  22. 1460/5000
    Jag heter Howard Mary, jag är baserad i USA, Texas .. Mitt liv är tillbaka !!! Efter 2 års brutet äktenskap lämnade min man mig med två barn. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emotionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare som heter Dr ABO, som jag träffade online. På en trogen dag, när jag surfar på internet, kom jag över hela testamenten om denna speciella stavningsbana. Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern, botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och så vidare. Jag kommer också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Sonia, hon testade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar, och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon Dr ABOs e-postadress. Efter att ha läst alla dessa bestämde jag mig för att prova. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. På bara 48 timmar kom min man tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi är ännu lyckligare än tidigare, ABO, är verkligen en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man ... Om du har ett problem och du letar efter en riktig och äkta stava caster för att lösa alla dina problem för dig. Prova High Abospelltemple@gmail.com när som helst, han kan vara svaret på dina problem. Här är hans kontakt: Abospelltemple@gmail.com Du kan också ringa honom eller skriva honom här: 2348148487280.

    SvaraRadera
  23. Jag vill tacka Dr.ABO för att få glädje och lycka till mitt förhållande och min familj. Jag förlorade min fiancee, och jag behövde hjälp tills jag hittade Dr.ABO stavningskastare, och han försäkrade mig om att jag kommer att få min fiancee tillbaka i två dagar efter att stavningen har gjutits. två dagar senare ringde min telefon och så chockerande var det min fiancee som inte länge ringde mig och berättade för hjärtbrottet och berättade för mig att han är redo att ägna resten av sitt liv med mig. Dr.ABO släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom ...... just nu, jag och min fiancee lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var redan innan vår uppbrott ... tack går till Dr.ABO för det alltför stora arbetet han har gjort för mig. Nedan är Dr.ABO-e-postadressen i vilken situation som helst du är i hjärtat och jag försäkrar dig om att som Dr.ABO har gjort mina för mig, så hjälper han dig definitivt också. E-post: abospelltemple@gmail.com eller ring honom eller whatsap honom på 2348148487280.

    SvaraRadera
  24. Hej Vänner ... Jag behöver en Spell Caster Urgent för att hjälpa mig Få min ex pojkvän, flickvän, fru eller man tillbaka, e-post Dr ABO Abospelltemple@gmail.com

    Jag läser några vittnesmål om en kärleksspell av Dr.ABO om hur han har hjälpt många människor att återföra sina ex-älskare inom 48 timmar, med vänliga hälsningar tänkte jag bara om det var riktigt och om den här mannen verkligen kunde hjälpa till med att ta tillbaka min älskare som jag älskar så mycket. Jag bestämde mig för att kontakta honom för att jag älskar min pojkvän väldigt mycket och vi har varit ifrån varandra i några månader jag saknade honom så mycket, jag har försökt alla andra medel för att få honom tillbaka men kunde inte. Jag kontaktade Dr.ABO och Han berättade för mig att min ex kommer tillbaka till mig de närmaste 48 timmarna, Dr.ABO släppte honom för att veta hur mycket jag älskade och ville ha honom. Och öppnade ögonen för att visa hur mycket vi har delat ihop. Min ex är nu tillbaka till mig igen. Eftersom jag skriver detta vittnesbörd just nu är jag den lyckligaste tjejen på jorden och jag och min pojkvän lever ett lyckligt liv och vår kärlek är nu starkare än hur det var innan vår bryta upp. Allt tack till Dr.ABO för det alltför stora arbetet han har gjort för mig genom att hjälpa mig att komma tillbaka med min ex pojkvän. Jag skulle vilja släppa Dr.ABO-mailadressen och hoppas du ser detta vittnesbörd och kontaktar honom om du har en älskare som du verkligen vill ha tillbaka så illa.

    Maila honom: ((Abospelltemple@gmail.com

    Ring eller WhatApp honom 2348148487280.

    SvaraRadera
  25. Jag heter Richard Jessica, jag är baserad i Texas, USA ... Mitt liv är tillbaka !!! Efter 5 månaders brutet äktenskap lämnade min man mig när jag var gravid. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emotionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare kallad ABO som jag träffade online. På en trogen dag, som jag surfar via internet, vittnade vissa om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmoderhalscancer, botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att sluta skilja sig och så vidare. Jag stöter också på ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter TIFFANY, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar, så jag kontaktade honom och på mindre än 48 timmar min man som jag trodde att jag aldrig kan se igen kom tillbaka och be om förlåtelse, nu är vi lyckliga tillsammans alla tack vare DR ABO är han svaret på ditt problem. Du kan nå honom på hans email: Abospelltemple@gmail.com eller besök hans whatsapp 2348148487280.

    SvaraRadera
  26. Jag heter Richard Jessica, jag är baserad i Texas, USA ... Mitt liv är tillbaka !!! Efter 5 månaders brutet äktenskap lämnade min man mig när jag var gravid. Jag kände mig som om mitt liv var på väg att sluta jag begick självmord, jag var emotionellt nere under en mycket lång tid. Tack vare en stavningskastare kallad ABO som jag träffade online. På en trogen dag, som jag surfar via internet, vittnade vissa om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmoderhalscancer, botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att sluta skilja sig och så vidare. Jag stöter också på ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter TIFFANY, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin Ex-älskare på mindre än 2 dagar, så jag kontaktade honom och på mindre än 48 timmar min man som jag trodde att jag aldrig kan se igen kom tillbaka och be om förlåtelse, nu är vi lyckliga tillsammans alla tack vare DR ABO är han svaret på ditt problem. Du kan nå honom på hans email: Abospelltemple@gmail.com eller besök hans whatsapp 2348148487280.

    SvaraRadera